Vad hände?

Oj, såg fram emot den här dagen, att få börja skolan igen:) Men slutade med stress och jobbig känsla i kroppen. Vet inte, så mycket som jag vill, som måste planeras, så mycket som måste göras.

Gah, jag vill träffa vänner mer, plugga mer, fjällvandra mer, plocka bär, leka med Hima, mysa med Fredrik mer, fixa hemma mer. Jag måste plugga mer. Och gör jag det ena så tänker jag att jag borde/vill göra det andra.

En sak i taget som mamma säger...

Idag har vi hunnit köpa två gröna köksstolar, köpt golv till sovrummet, handlat, handlat skor till mig som jag inte vet om jag vill ha.

Jag hann även tacka ja till jobb imorgon... och jag som skulle käka lunch med vänner efter skolan. Det hinner jag knappt. Nej nu måste jag skärpa mig och fokusera.

Och det har bara gått en dag än så länge.

Min älskade jaktnörd har skjutit en tjäder...

2011-08-27_12_27 (MMS)

Min älskade jaktnörd har skjutit en tjäderhöna och jag har haft ett träningspass så nu mår jag lite bättre:)

menååtrååååkigt!

Alltså, jag har inget att göra! Kom hem från jobbet för en timme sen och nu sitter jag här och lyssnar på youtube..

Lägenheten har jag ju redan städat, visst jag ska ta ur diskmaskinen men det är ju gjort på fem minuter, Fredrik och Hima jagar i Lycksele och jag vill inte gå på stan och göra av med pengar när jag äntligen fått rätsida på ekonomin.
Ska man verkligen sätta sig och börja plugga?

Det värsta är väl att det är kantarellplockningsmästerskapen i helgen egentligen och här sitter jag.

Saknar Luleee också, det var alla tiders det när vi bodde där. Alla tiders! Men den tiden kommer aldrig igen. Åh vad ska man göra, vad ska det bli av en, vem är jag? Jag är 28, jag ska ha funderat färdigt på det där!

Alltså vissa dagar vill man bara flyga iväg till Island och sätta sig på nåt berg.

Fast ikväll ska jag på fest tack och lov.

sova?

Är på jobbet nu, spelar betapet och funderar på om jag ska gå och lägga mig.
Var så trött att jag höll på att somna stående idag på eftermiddagen. Kom på sen att det kanske var för att jag inte ätit nåt ordentligt på hela dagen. Typ kladdkaka och godsaker från igår;)

Lägenheten ovanför oss, en exakt likadan, ligger ute på hemnet för 475000. Hade hoppats att den var värd mer ute på mäklarmarknaden men man får väl se vad den går för.

hejrrå

Nu är jag glad:)

Ägnade hela gårdagen åt att handla, baka, städa och greja för på kvällen kom ett gäng klasskompisar förbi och fikade. Det var såå roligt, jag har verkligen saknat dem i sommar. Det är tomt i stan utan dem... Och det goda humöret hänger kvar idag, bara positiva tankar. Fast jag drömde om Kungsledenrännet inatt, att jag missade starten och hade världens ångest för att jag inte kom iväg, fast jag hade som ändå åkt en bit på banan, det var en jättebrant isig nedförsbacke, och sen var det typ en bergsvägg man skulle upp för.

Idag jobbar jag kväll+natt men först ska jag hänga med de nya psykolognollorna och faddrarna upp på Frösö-berget och utsiktstornet:)

handikappad

Fick för mig att jag skulle träna mina vader häromdagen, vilket jag aldrig gör annars. Det var inte så smart för nu kan jag inte gå ordentligt. Och det är mest träningsvärk på ena vaden så jag haltar fram som en annan sjukling. Ser helt galet ut. Men så äre när man inte tänker efter före.

Igår var det fint väder, idag med. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna sola lite igår så jag tog på mig bikinin under kläderna och tog med mig en filt men det slutade med att jag fick ha filten runt mig i ställer. Hösten HAR verkligen kommit och jag antar att jag får leva med det. Men nog vare lite tidigt allt, det har inte vart någon sommarvärme sen jag kom hem från Island en vecka in i augusti. Jag känner mig en aning snuvad på konfekten.

Oajaj, hur ska det gå att jobba idag när jag bara stapplar fram?

Fika på hembygdsgården i Dorotea:)

Swedbank-puckstång

Weeho, nu vet jag vart min lön är! På Swedbank! Den bank där jag avslutade allt i våras. Tänk att de tyckte så mycket om mig så de bara lurade mig när jag trodde att jag hade lämnat dem. Eller så kanske de trodde jag skulle ångra mig och komma tillbaka. Mmm. Eller inte.

Nej jag får väl gå in där innan jobbet idag och tydligt artikulera: A-V-S-L-U-T-A  A-L-L-T!!!!

Fast först ska jag föra över pengarna förstås:)

Bydalsfjällen

Hej hopp, nu är vi tillbaka från fjällen. Vi hade en lagomt kul start med regn hela lördagen. Alltså just då fattar man ju inte vad som är tjusningen med fjällvandring, VARFÖR GÖR JAG DET HÄR?! Men allafall, att sedan vakna i tältet i morse med sol och vindstilla gör ju att man förstår varför. Det är så himla lugnt, skönt och fridfullt.

Fredrik fiskade en del, jag kastade några gånger också men fick inge napp. Han fick en liten en men inget att ta upp och käka. Under tiden låg jag på fjället och vilade på ryggsäcken.  Sen gick vi hemåt igen. Jag hade lånat Helenas Lundhagskängor och det var väl inte så smart, för nu är mina fötter fulla av compeed (skavsårsplåster). Hur som helst, jag har många skoinköp framför mig inser jag (och rensning av skor också för den delen), måste ha nya springskor, nya höstskor och ett par ordentliga kängor, har hittat det senare på tradera, hoppas jag vinner:) Köpte ett par gummistövlar här om dagen.

Nu ska jag jobba måndag och sedan vara ledig tre dagar. Jag oc Helmert tänkte träffas men jag vet inte riktigt. Kändes ovärt att orka ta buss. Hade jag fått ledigt på måndagen hade jag kunnat åka med Fredrik som åkte till Umeå ikväll, gratis. Och ensamt äre här...

Och så hemskt otränad man är.. För några dagar sedan var jag och Hima på promenad upp på berget här på Frösön, där finns ett sånt här litet träningsställe eller vad man ska kalla det. Sånt ute i skogen med lite ställningar och grejs. Jag gjorde iallafall lite situps och chins och jag har sån träningsvärk i magen! Ända ner i de lägsta magmusklerna. Det är inte ofta man lyckas med det... Jaja, snart drar det väl igång på allvar när man köper kort igen. Och det kan ju behövas;)

Odyrt!

Borde gå och lägga mig

Sitter på jobbet och trycker saltade solrosfrön. Det är så gott, man kan inte sluta äta.
Allafall, jobbar till halv elva imorgon förmiddag och då åker jag och Fredrik till fjällen:) Vi ska fiska, plocka svamp och förhoppningsvis hjortron om det inte är för sent, tälta och vandra lite. Men söndag kväll är vi tillbaka igen så det blir bara en liten tripp.

Godnatt!

ny dator!

Klickade just hem en ny liten dator, med studentrabatt blev det lite över 3000 och jag tror jag har råd med det, om bara min Lycksele-lön som är på villovägar kommer tillrätta:)

Nu ska jag och Hima gå till polisen och lämna in nån ansökan om vapenlicens eller nåt för Fredriks räkning, han är i Trondheim och jobbar idag. Sen tror jag att jag ska köpa mig en burk surströmming, det är ju trots allt premiär idag:)

Island dag 5: Turistfällorna

Det här var alltså dagen som vigts åt Islands största tusistattraktioner. Själv hade jag gjort dem två gånger innan och var väl inte lika pepp denna dag som de tidigare. Men är man turist första gången på Island så måste man nästan göra dem, och det var ju Fredrik!

Vi började med Gullfoss, orkade inte ens ta kort, fortsatte sedan till Geysir och Strokkur & co.

Och sist och även tråkigast: Tingvellir!

Nu är ju det faktiskt ett världsarv så vi fick ju lov att ta kort där eftersom vi samlar på världsarv:)

Efter detta var det dags för Blå lagunen med svindyrt inträde där man får plaska omkring med några hundra andra turister i ett mjölkvitt varmt skönt vatten och smeta in sig med lera. Halleluja vad bra. Personligen måste jag säga att helhetsupplevelsen är 10 gånger sämre än bad i varm bäck på fjället. Men det är ju jag det.

Sen vare dags att lämna tillbaka vår kära bil som vart riktigt bra, detta gjorde vi i Keflavik på guesthouset där vi hyrde den. Vi fick sedan skjuts till flygplatsen så vi skulle kunna ta flygbussen tillbaka till Reykjavik men väl där visade det sig att den inte gick förrän om drygt två timmar. Och äntligen fick vi göra som jag föreslog, lifta! Vi gick och gick ganska långt, liftade med två olika bilar innan två snälla finländare plockade upp och skjutsade oss till Reykjavik. Vi hade hyrt in oss på ett supermysigt vandrarhem där vi sedan bodde i två nätter. På dagarna traskade vi runt i stan, tittade på islandströjor och Reykjavik gay-pride som gick av stapeln den helgen. Jag fick sjukt ont i fötterna av mina skor och springskorna var inte ett alternativ för de var fulla med gegga från senaste vandringen.

Men allafall. Reykjavik är bra och trevligt på alla sätt men åker man till Island får man bara inte missa allt det som inte står i turistbroschyrerna, dvs allt utanför Reykjavik, golden circle och blue lagoon. Island är ett land fullt med underbar natur, det är det man ska uppleva!

Island dag 4; Vulkan, bad och försvunna pengar

Vi satsade på den här utdöda vulkanen som hade sitt sista utbrott för 3000 år sedan men vi körde fel, åhh.... Vi skulle plocka upp lite lavasten till Fredriks brorsbarn. Sten fanns det gott om, när vi väl kom fram!

Där bakom är det en till vulkan. Tror jag.

Kul turistbild. Kul!

Ja sen åkte vi och tittade på lite rykande bubblande vatten på ett ställe. Jag skulle köpa tomater men här blev vi oense. Här följer det moraliska dilemmat: Tomaterna låg i en påse och det fanns massor av tomatpåsar. De kostade 200 isländska kronor styck (typ 10 spänn). Jag hade bara en 500-lapp och eftersom man stoppade pengarna i en liten låda så gick det inte att växla. Då är frågan, ska jag köpa bara två och betala 100 för mycket, eller ska jag köpa tre påsar och anse att jag borde få mängdrabatt eftersom det inte går att växla? (Det fanns ju massor av tomatpåsar som sagt) Jag tyckte jag skulle få ta 3 påsar (såklart, the evil part of the riläitjonchip), Fredrik tyckte det var fel och att de måste sluta lita på folk om de märkte att det fattades pengar, då kanske ingen kunde få köpa tomater där längre.

Det blev inga tomater, för jag blev sur.

Vi åkte och käka lunch på en restaurang istället, det fanns internet där så Fredrik kollade sitt konto. Där fattades det över 2000 kronor (svenska alltså). Eller rättare sagt, någon hade dragit det. Så han ringde banken i Sverige och frågade, det visade sig att summan hade dragits mitt i natten från stället där vi handlade i Holmavík. Han ringde dit och de blev så förvånade men skulle fixa det. Hur som helst, det visade sig att en av deras anställda hade gjort det och han är nu polisanmäld och Fredrik har fått pengarna tillbaka. Så kan det gå (nu får mamma vatten på sin kvarn).

Jahaja, nu for vi vidare till Hveragerdi. Där är det väldigt mycket geotermisk aktivitet där och fullt av varma källor (som turisterna ramlar i så att islänningarna har nåt att sucka över). När mamma och Maria var och hälsade på mig när jag var här 2007 visade en kompis ett ställe ute på fjället där man kan bada. Målet var att ta sig dit, och det gick ju fint:) Ca 40 minuters vandring och sedan ett underbart bad i fjällmiljö. I love it!

Här sitter han i sin plaskdamm:)

Fullt av varma källor!

När vi kom tillbaka från den strapatsen var det kväll och egentligen dags att sova, men vi fick lov att sitta i bilen och lyssna på ljudboken vi hade med oss innan vi somnade för det hade äntligen blivit spännande. (Den förlorade symbolen, Dan Brown) Sen var det dags för resans sista tältnatt. På en camping, den första där man behövde betala för att få tälta, ja, det var ju det där med att tälta på angiven plats eller ej. Gissa vem som fick ge sig hela resan?

Island dag 3; åka bil bil bil

Så var det då dags för västfjordarna som jag längtat så mycket efter att få besöka.. Vi vaknade upp i Dalvik och solen sken:)

Och det var vackert.

Vi körde till västfjordarna men alltså, det hade tagit alltför mycket tid, det var fjord in och fjord ut, ganska långtråkigt faktiskt. Så vi vände... Nu har jag föstått hur det är där och jag vill fortfarande dit men nästa gång tar jag inrikesflyget till västfjordarnas största stad Isafjordur och så utgår jag därifrån. Vi hann iallafall till Holmavík där vi gick på ett tråkigt häx-muséum som Lonely planet rekommenderade, sedan tankade vi och handlade nå korv och mjölk och sådant.

Aja, vi körde alltså vidare

Vi stannade och gjorde lunch på ett blåsigt ställe vid havet. Vi hade fiskfiléer kvar som vi fått från valsafarin igår som vi skulle grilla på vår engångsgrill, men det blåste ju så himla mycket så det tog ungefär hundra år innan vi fick igång den. Men det blev väldigt gott när vi väl fick äta:)

Här är vi lite less. Men bilen är fin!

Det blev dimmigt ibland.

Ibland var vi uppe på höglandet. Där händer inte så mycket...

..men så dök det upp ett gammalt hus och då fick vi ju lov att gå ut och fota denna stora händelse!

Får är det ju överallt så de är inte så spännande men fina ändå.

Ja till slut slog vi upp tältet vi slutet av en fjord där det fanns en gård. En gård, OCH ett badhus;)
Vi slog upp tältet där. Vi hade inte käkat nåt ordentligt sen fisken till lunch så man kan ju lätt räkna ut hur det gick. Men efter att fått igång dagens andra engångsgrill och lagat lammkotletter som var sjukt goda så var humöret på topp igen och vi somnade till slut i vårt blåsiga tält. (Tält och blåsväder är inte så kul, ingen sövande tystnad direkt.)

Hima har parkerat sig i soffan och ockuper...

20110812867 (MMS)

Hima har parkerat sig i soffan och ockuperade samtliga kuddar och filtar.

Island dag 2: Akureyri och valsafari

Här vaknade vi upp andra dagen, i ett samhälle som heter Hvammstangi. Vi började dagen med ett bad i det lokala badhuset och det blev något vi gjorde varje morgon vi vaknade i tältet. Eftersom att de har så mycket varmvatten från alla heta källor så har varenda litet ställe ett badhus typ, där man kan välja mellan att simma i simbassängen eller sitta i någon av potterna, brukar vara minst två och det är minst 37 grader varmt upp till 42.

Innan vi for därifrån gick vi in på deras wool factory outlet, de tillverkar tydligen den klassiska islandströjan samt andra ullvaror där. Vi hittade två underbara filtar som vi köpte och jag ångrar att vi inte handlade mer där för jag kunde inte hitta något billigare ställe efter det..

Sedan kom vi då till Akureyri, I love it! Den staden framkallar en viss känsla av mig som jag inte kan beskriva men den är bra! Jag vill flytta dit och sitta och plugga på ett café hela dagarna. Vi hittade en liten affär med konst och jag blev kär i alla tavlorna. Den dagen jag blir miljonär far jag dit och handlar:) Akureyri ligger på norra Island och har ca 17000 invånare, perfekt storlek med andra ord;)

Här är vår resa hittills, men nu vänder vi...

Men först år vi middag på en restaurang i Akureyri (valkött och plokkfiskur) och gjorde stan.

Fredrik hittade nå kompisar och körde en Egil.

Det första vi gjorde när vi kom till Akureyri var att boka valsafari. De hade sett blåval dagen innan och jag var sååå hoppfull att få se det, hur coolt hade det inte varit att få se världens största däggdjur?!

Aja, klockan sju på kvällen körde vi upp till Dalvik där vi skulle valskåda! Och som vi valskådade! Det var ganska blåsigt och kallt ute på fjorden men lyckan blev stor när vi hittade några knölvalar som ville prata med oss:)

Det var bara vi och en isländsk familj på båten så vi hade gott om plats att springa runt där och spana val. De kommer väldigt nära båten och det är en häftig känsla att höra deras frustanden när de kommer ovanför vattenytan. Alla människor borde få uppleva det här, man blir glad!

På väg tillbaka fick vi varm choklad och bulle och efter det fick vi prova att fiska lite. De lär ju ha stannat i ett stim för det var inte så svårt att få nåt på kroken:)

Yes! Både torsk och kolja på en gång:)

När vi kom i hamn grillade kaptenen på båten fisken åt oss och det var så himla gott och så himla färskt;)

Mätta och belåtna skulle vi sedan välja tältplats och det var kanske just för att vi hade så bra blodsockernivå båda två, samt att vi just haft den bästa upplevelsen på Island, som det gick så smidigt den här kvällen:)

Menjustja, vi såg ingen blåval tyvärr men vi var ganska lyckliga ändå så det är okej;)

Island, dag 1: Glymur och islandshäst

Vi hårdstartade med tuff vandring upp till Glymur, Islands högsta vattenfall - 200 meter. Det ligger inne i Hvalfjördur och tog ca 3 timmar att gå upp, vada över, fika medhavd macka och sen ta sig ner igen. Solen sken på oss när vi nådde toppen och Island visade sig från sin bästa sida:)

Sorry folkens, det blir väldigt mycket naturbilder, jag tog nog ett hundratal minst:P

Så var det dags för ridningen. Jag fick en häst som inte ville tölta hur mycket jag än försökte, och Fredrik skumpade runt rätt bra han med. Turen var ovanligt dyr visade sig efteråt och rätt vissen service-anda. Det blir inte till att rida där igen. Men kul att Fredrik fick känna på att man använder muskler när man rider. Han gnällde i flera dagar efteråt för att han hade så mycket träningsvärk i ryggen!

Min egen hästkarl!

Efter det for vi på muséet i Borgarnes, bästa muséet på resan. Det handlar om vikingarnas upptäckt och flytt till Island:)

Vi fick en iPod som guidade oss igenom hela visningen. Jag tjuvfotade fast man inte fick, mest för att deras små utställningar är underbara:)

spana in bajskorven;)

Nu har vi Egil SKallagrimsson som husgud här i lägenheten. Han gick bärsärk.

Efter denna långa dag körde vi några mil till och hittade till slut ett ställe att slå upp tältet på. Jag och Fredrik hade meningsskiljaktigheter varje kväll om vart vi skulle sätta upp det. Jag tyckte man kunde tälta på nån vacker plats medan Fredrik absolut inte kunde tänka sig att tälta annat än på angiven plats. Nörd.

Nästa del kommer en annan dag, kanske imorrn:) Jag jobbar ganska mycket nu i veckan eftersom jag tagit på mig två extrapass.

Godnatt!

Om sex veckor flyttar den här krabaten hem...

20110809862 (MMS)

Om sex veckor flyttar den här krabaten hem till oss:)

Sweet home

Äntligen börjar Östersund kännas som hemma. Det krävdes en fyra veckor lång semester och bortavaro från staden och lägenheten, men nu känns det skönt och hemma att vara hemma!

Vi började som sagt med två veckor i Lycksele där jag jobbade ganska mycket. Sedan for vi neråt Falun, Uppsala och sen Stockholm:)

Very good sushi på svenska sushiköket!

Pisters in action

Sightseeing

Vi cyklade ut i skärgården och väntade på sjömansbyxan

Det blev fint väder och det gick att bada:)

Vi åkte tunnelbana och de försökte lura mig att gå av hela tiden.

Vi var också på muséum och åt lite mer. Och spelade kort och drack vin:)

Sen var det dags för Island!

Dalvik!

Hej, ett snabbt inlagg! Vi ar pa norra Island nu och ska vi vidare till Vastfjordarna. Vi har det jattebra, var pa en harlig valsafari igarkvall. Vi borjar varje dag med ett bad utomhus hos den lokala simhallen. Varje litet pluttstalle har ofta en jattefin simhall med varma potturs:)

Nu maste vi vidare! Bye!

Bridget

Hur var ditt liv? - Det var en storm och nöd och kamp i en enda veva; det var gäckad längtan och fåfäng glöd och små glimtar ur molnens reva. Jag är så glad att jag fått leva.