Island dag 4; Vulkan, bad och försvunna pengar

Vi satsade på den här utdöda vulkanen som hade sitt sista utbrott för 3000 år sedan men vi körde fel, åhh.... Vi skulle plocka upp lite lavasten till Fredriks brorsbarn. Sten fanns det gott om, när vi väl kom fram!

Där bakom är det en till vulkan. Tror jag.

Kul turistbild. Kul!

Ja sen åkte vi och tittade på lite rykande bubblande vatten på ett ställe. Jag skulle köpa tomater men här blev vi oense. Här följer det moraliska dilemmat: Tomaterna låg i en påse och det fanns massor av tomatpåsar. De kostade 200 isländska kronor styck (typ 10 spänn). Jag hade bara en 500-lapp och eftersom man stoppade pengarna i en liten låda så gick det inte att växla. Då är frågan, ska jag köpa bara två och betala 100 för mycket, eller ska jag köpa tre påsar och anse att jag borde få mängdrabatt eftersom det inte går att växla? (Det fanns ju massor av tomatpåsar som sagt) Jag tyckte jag skulle få ta 3 påsar (såklart, the evil part of the riläitjonchip), Fredrik tyckte det var fel och att de måste sluta lita på folk om de märkte att det fattades pengar, då kanske ingen kunde få köpa tomater där längre.

 

Det blev inga tomater, för jag blev sur.

 

Vi åkte och käka lunch på en restaurang istället, det fanns internet där så Fredrik kollade sitt konto. Där fattades det över 2000 kronor (svenska alltså). Eller rättare sagt, någon hade dragit det. Så han ringde banken i Sverige och frågade, det visade sig att summan hade dragits mitt i natten från stället där vi handlade i Holmavík. Han ringde dit och de blev så förvånade men skulle fixa det. Hur som helst, det visade sig att en av deras anställda hade gjort det och han är nu polisanmäld och Fredrik har fått pengarna tillbaka. Så kan det gå (nu får mamma vatten på sin kvarn).

 

Jahaja, nu for vi vidare till Hveragerdi. Där är det väldigt mycket geotermisk aktivitet där och fullt av varma källor (som turisterna ramlar i så att islänningarna har nåt att sucka över). När mamma och Maria var och hälsade på mig när jag var här 2007 visade en kompis ett ställe ute på fjället där man kan bada. Målet var att ta sig dit, och det gick ju fint:) Ca 40 minuters vandring och sedan ett underbart bad i fjällmiljö. I love it!

Här sitter han i sin plaskdamm:)

Fullt av varma källor!

 

När vi kom tillbaka från den strapatsen var det kväll och egentligen dags att sova, men vi fick lov att sitta i bilen och lyssna på ljudboken vi hade med oss innan vi somnade för det hade äntligen blivit spännande. (Den förlorade symbolen, Dan Brown) Sen var det dags för resans sista tältnatt. På en camping, den första där man behövde betala för att få tälta, ja, det var ju det där med att tälta på angiven plats eller ej. Gissa vem som fick ge sig hela resan?



Kommentarer
mamma

Stackars Fredrik. Han fick ge sig jämt...

2011-08-16 @ 17:35:33
mamma igen

Jag känner igen badplatsen. Härligt, var det...

För övrigt verkar ni ha haft en jättefin semester. Bra väder och fina utflyktsdagar. (Bara lite onödigt med bråket, tycker jag).

2011-08-16 @ 17:40:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bridget

Hur var ditt liv? - Det var en storm och nöd och kamp i en enda veva; det var gäckad längtan och fåfäng glöd och små glimtar ur molnens reva. Jag är så glad att jag fått leva.

RSS 2.0