Lucia!

Har inte sett ett enda luciatåg idag och det känns väl inte allt för sorgligt. Jag har två extra starka minnen av lucia. Det ena är från när jag gick i lekis, då fick alla vara vad de ville och det är ju bra! Men alla tjejer ville ju vara lucia så då valde jag att vara tärna bara därför. 6 år och redan tvärtemot:)

Ja sen var det ju i femman... I orienteringsklubben var det tradition att man valde lucia i luciatåget bland de tjejer som gick i femman. Det var jag och två till och det skulle lottas. Så säger ledaren "man kan väl inte ha en kothårig lucia" och syftade på mig för jag var korthårig då. Jaja, det blev en annan tjej som vann i lottningen. Jag valde att vara stjärngosse istället.

Jag vet inte om jag gillare. Lucia- det här med att man ska rösta fram någon och att lucian ska se ut på ett visst sätt och att bara tjejer kan vara det. Det vette tusan. Jag och Fredrik diskuterade det idag, han menade att det är väl lika bra att barn får lära sig hur det funkar här i världen. Det är inte alltid rättvist. Men det vette tusan alltså.

Men mig är det inte synd om! För jag har varit lucia någon gång har jag för mig, men jag kommer inte ihåg när. Det var väl inte så himla viktigt för mig antar jag.




Kommentarer
mamma

I någon kommun här i närheten hade de LOTTDRAGNING bland Luciskandidaterna. Det tycker jag är en jättebra idé.

2011-12-13 @ 21:33:34
Maria

Jag håller med Fredrik, det går inte att vara lika i allt. Sånt är livet!

2011-12-14 @ 08:07:29
URL: http://mariami.blogg.se/
mamma igen

När man själv är så pass stor och förståndig att det man förstår vad det innebär att bli vald eller bortvald, och man själv är med på det, så kan det väl gå... För då har man ju liksom godtagit reglerna.

Fast jag gillar det ändå inte. Jag tycker numer att lottning är det enda rätta bland kandidaterna.

2011-12-14 @ 08:32:22
irene

jag håller med DIG!!

2011-12-14 @ 19:46:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bridget

Hur var ditt liv? - Det var en storm och nöd och kamp i en enda veva; det var gäckad längtan och fåfäng glöd och små glimtar ur molnens reva. Jag är så glad att jag fått leva.

RSS 2.0