Stora bakarhelgen

Puh, ligger i soffan och hämtar mig efter allt bakande i helgen medan Fredrik lagar middag i köket. Man blir faktiskt väldgt trött av att baka. Igår började att göra Underbaraclaras saffranskolor. De blev inte så supergoda som hon påstod, men de var okej.



Sen började vi med pepparkakshuset. Eller ja, degen hade jag ju reden gjort på morgonen men åh vad tung den var att baka ut. Och delarna jäste och blev rätt tjocka, men det blir nog gott ändå. Gjorde några pepparkaksfår också. Sen skulle jag ju dekorera det där tänkte jag och jag fick till en bra kristyr men jag var så trött på slutet så det blev inte så himla fint.



Okej fint.

Sen spårade det ur lite när jag skulle pynta fåren.



Första fåret



Sista fåren, motivationen på topp.



Katten tyckte de var fula. Jag med.

Och idag var vi på Jamtli julmarknad! Det var jättemysigt. Jag som vill ha en tidsmaskin och resa bakåt i tiden och uppleva allt som det var förr (för jag tror allt var bättre då...) älskade att gå runt i gammhusen och fantisera om att själv bo där.

Jag åt min första kolbulle, det var gott:)



Vi handlade inte så mycket, lite bröd från bagarstugan och kokosbollar bara. Men Jamtli var stort och trevligt att vandra runt i, bra besöksmål när man får främmen. När jag får barn ska jag köpa årskort och släppa ut dem där så de får springa runt och göra av med energi.

Så kom vi hem och jag bakade igen. Vi skulle träffas på skolan i vår grupp för att skriva färdigt en rapport och jag lovade fika, tyckte det var för lite med bara kolorna och pepparkakorna så jag bakade lussebullar. Fast inte sånna där vanliga traditionella utan i vanligt bullformat med mandelmassa. Själv så har jag inte smakat dem än för jag blir inte så sugen nör jag bakat själv, men de var uppskattade:)



Så det var helgens bak. Tyvärr är vi fortfarande inte färdiga med pepparkakshuset, men det blir ikväll. Eller imorrn kanske:P Jag är lite trött på att baka just nu faktiskt...

Men Fredrik står och sjunger i köket så det blir nog en god köttfärssås:)


Kommentarer
mamma

Men alltså, var får du al energi ifrån?

ALLT bakat såg ju jättefint ut. Och gott.

Själv har jag bara slöat. Som vanligt.

2011-12-04 @ 21:31:25
Mariami

Impad att du orkar hålla på :)

2011-12-05 @ 08:12:13
URL: http://mariami.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bridget

Hur var ditt liv? - Det var en storm och nöd och kamp i en enda veva; det var gäckad längtan och fåfäng glöd och små glimtar ur molnens reva. Jag är så glad att jag fått leva.

RSS 2.0