hundar, hundägare och hundrädda

Vad mycket hund! Jag har haft Boss här över julen och ska ha han ett tag till (fråga mig inte hur jag ska göra nästa helg då jag jobbar 11 timmar bägge dagarna...) Allafall, det har varit trevligt förutom att han ibland verkar ha lite ont i kroppen. Men jag tror han har haft det bra, mycket promenader, smakbitar av julmaten och sällskap hela dagarna:)

Men nu ska jag ventilera mina åsikter om saker som rör hundar:

1. Sluta sura på MIG för att jag kan ha min lös men inte du. Förut när jag hade Hima här blev en schäferägare (fördomar om schäfrar eller snarare deras ägare har vuxit fram under de senaste åren, med untantag Geri...) sur på mig för att jag hade henne lös och hon fick stå och blåhålla sin aggressiva hund. Jag har så pass bra koll på Hima att jag kan ha henne lös. Jag VET att hon inte skulle flyga på en annan hund, SKULLE hon gå fram till en annan hund och bli attackerad är det MITT ansvar att jag inte har koll på henne. Därför skulle jag få skylla mig själv. Men att blir sur på mig för att man inte kan ha koll på sin egen hund är kasst tycker jag.

Boss är gammal, döv och halt, ja jag har inte lika bra koll på honom när han är lös men för den sakens skulle kommer jag inte att beskylla någon annan om han skulle råka ut för något.

2. Hundrädda. Okej, jag kan visst koppla min hund om det kommer en människa som är hundrädd, bara man säger till mig, inga problem. Men häromdagen mötte vi en skitsur gubbe som gnällde långt efter att vi gått förbi honom för att han var hundrädd. Fortfarande, jag har min hund lös för att jag kan det. Ingen av dem är aggressiva mot varken hundar eller människor, jag har ansvar över dem och skulle de vara aggressiva skulle jag inte ha dem lösa. Och jag förstår att det är jobbigt med hundfobi och jag kopplar gärna hunden, men min hund är mitt ansvar, ens egna rädslor är andras ansvar. Hela världen kan inte anpassa sig bara för att nån är rädd. Jag föreslår att hundrädda människor och människor som över huvud taget har rädslor som de besväras av söker hjälp och försöker bli av med dem.

3. Har du en aggressiv hund, se till att den inte har möjlighet att hoppa på andra hundar. Idag blev Boss attackerad av en stor hund som bet han i nosen när vi gick förbi (fast den var kopplad och även Boss). Jag blev så arg så jag var på väg att hoppa på den men hejdade mig. Ingen muckar med de mina!

Nu tror jag att jag var färdig. Det jag ville säga var nånting i stil med att ta eget ansvar över dig själv och det du rår om här i livet så ska jag också göra det.

Fred på jorden skulle det nog bli till på köpet!






Kommentarer
irene

Här var det ord och inga trallerier. Visst, du har rätt. Julle har jag alltid kopplad nrä det är risk för möten med andra hundar - han fattar ju inte att man inte ska muck gräl. Ada likaså. Sasha kan gärna gå lös när det inte är trafikerat... fast jag har inet bsärskilt stor koll på henne heller... men hon är ju positiv till allt levande (större än råttor i alla fall)

2011-01-08 @ 00:12:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bridget

Hur var ditt liv? - Det var en storm och nöd och kamp i en enda veva; det var gäckad längtan och fåfäng glöd och små glimtar ur molnens reva. Jag är så glad att jag fått leva.

RSS 2.0